Rabu, 12 Maret 2014

2 Saudara Kembar Pilih Disuntik Mati Kerana Tak Mahu Buta




Sedih sekali kisah 2 orang saudara kembar identik dari Belgium ini. Kedua-duanya dilahirkan dengan keadaan tuli. Kebelakangan ini doktor menemukan bahawa keduanya juga akan mengalami kebutaan. Tak boleh menerima kenyataan, mereka memilih untuk mengakhiri hidupnya secara salah.

Kedua saudara kembar ini sudah menghabiskan hidupnya selama 45 tahun saling menguatkan satu sama lain. Nampaknya, begitu mendengar kenyataan doktor bahawa mereka tak akan boleh saling melihat lagi, mereka meminta doktor di Brussels University Hospital untuk disuntik mati saja.

Padahal dua orang saudara kembar ini tidak menderita penyakit yang boleh mematikan. Namun menurut hukum Belgium, euthanasia atau tindakan pemutusan hidup dibolehkan jika pesakit membuat keputusannya dengan jelas dan doktor memutuskan bahawa pesakit menderita sakit yang tak tertahankan.

Menurut The Telegraph, Selasa (15/1/2013), kedua bersaudara bernama Marc and Eddy Verbessem ini bekerja sebagai tukang kasut dan tinggal bersama dalam 1 apartment. Pada bulan Disember 2012 lalu, keduanya pun menjalani suntik mati sesuai permintaan mereka sendiri.

"Mereka sangat senang. Bagi mereka, itu adalah bantuan untuk melihat akhir penderitaan mereka. Perpisahan dengan orang tua dan saudara-saudara mereka sangat tenang. Mereka sedikit melambaikan tangan dan kemudian mereka pergi," kata Dr David Dufour dari University Hospital Brussels.

Belgium merupakan negara kedua di dunia yang menghalalkan euthanasia setelah Belanda pada tahun 2002. Tindakan ini hanya diperbolehkan bagi orang-orang berusia di atas 18 tahun. Di seluruh Eropah sendiri, ada sebanyak 1,133 kes euthanasia pada tahun 2011, kebanyakan diminta oleh pesakit kanser.

Beberapa hari setelah si kembar meninggal, parti sosialis yang berkuasa di Belgium mengusulkan amandemen undang-undang yang memungkinkan pemberian euthanasia bagi anak-anak dan pesakit Alzheimer.

"Ideanya adalah untuk memperbarui hukum, mempertimbangkan situasi dramatis dan kes mengerikan yang harus kami tangapi," kata pemimpin parti sosialis, Thierry Giet.

Jika undang-undang yang diusulkan disahkan di akhir tahun ini, maka euthanasia mungkin boleh diberikan kepada anak-anak jika mampu memutuskan, terkena penyakit yang tak boleh disembuhkan, atau mengalami penderitaan yang tidak boleh diatasi.


Sumber
TheTelegraph

Tidak ada komentar:

Posting Komentar